lördag 26 maj 2012

Rektortycket 14 - Elsemarie Hallqvist


Det fjortonde inlägget är skrivet av Elsemarie Hallqvist som beskriver sig själv så här:

Jag heter Elsemarie Hallqvist och är rektor för estetiska programmet på Karolinska skolan i Örebro Jag har tidigare varit bitr. rektor på Karl Johans skola med Örebro Musikklasser – en fristående skola som jag var med och startade. Jag har nu under två år arbetat i ny skolform – kommunal igen efter tio år i fristående verksamhet - och med äldre elever och jag stortrivs med det.

Fredag 25 maj 2012

Jag har så mycket att vara tacksam för! Jag har precis kommit till jobbet – idag fick jag öppna fönstret trots att jag har norrläge på expeditionen. Då kan jag höra fågelkvitter, men bäst av allt är att höra alla skratt och samtal från eleverna som korsar skolgården på väg till nästa lektion! Sådana stunder älskar jag mitt jobb! Ingen i samhället har större möjligheter att vara med och påverka framtiden än vi som arbetar i skolan!

Den här veckan har mina treor redovisat sina slutprojekt – teater, dans och musikelever i form av en musikal och bildeleverna i form av en stor utställning. Jag har nu besökt vår musikal två gånger och då jag i grunden är musiklärare så tror jag dessutom att jag kan ge det hela en bedömning utifrån min profession och det var helt fantastiskt och alldeles magiskt! De sjunger ”All by myself” så att rektorn gråter och hela föreställningen avslutas med Lacrimosa ur Mozarts Requiem! Det största är dock inte kvalitén utan något helt annat.

Med flera av eleverna har jag suttit i ett antal elevvårdskonferenser eller samråd som vi numer kallar det. Det har gråtits, vi har suttit med pannan i djupa veck för att hitta en lösning för att få en mycket besvärlig social situation att ändå fungera ihop med att få betyg i alla kurser och kunna gå vidare med sina studier. Vi har inte lyckats i alla fall därför att LIVET just nu inte hade plats för skolan. Att se dessa elever komma in och fullkomligt inta scenen, agera som proffs och ge hela sin själ till sin publik – ja ni förstår själva…Just då känns ett G eller inte i som det mest primära. De här eleverna har fått med sig en tro på sig själva och en inre styrka som kommer att bära dem långt längre än ett godkänt slutbetyg…

Övriga människor borde vara avundsjuka på mig för jag har världens bästa jobb! Tufft? Absolut! Till hösten minskar vi organisationen med ca 24 tjänster bara på vår skola p.g.a. ekonomin. Dagarna nu är fyllda av samverkansmöten och MBL-förhandlingar! Omöjligt? Nej, inte om du bevarar din yrkesskicklighet – den att prioritera och för mig finns det bara en väg i prioriteringen: Människan först! Oavsett om människan är en sliten och orolig medarbetare i betygstider, en orolig förälder eller en elev som behöver ett samtal! Människan först!

Har jag valt mitt jobb för att tjäna mycket pengar? Nej, men för att få den bästa möjligheten att möta framtiden redan nu för jag är en nyfiken människa och i mitt jobb möter jag framtiden varje dag!

Välkommen att bli rektor!

/Elsemarie Hallqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar